Motivatie

Motivatie

Afgelopen maand moest vooral in het teken staan van de voorbereiding op de 5 km ladiesrun in Rotterdam. Echter….ontbrak me soms de motivatie om het trainingsrondje te lopen. Elke keer vond ik wel weer een excuus om niet te hoeven lopen, zoals: het is te koud, het regent, ik heb het te druk met het werk, het is te warm, ik moet mijn administratie nog afronden of ik ben vandaag te moe. Het rare was wel dat ik wist dat ik me veel lekkerder zou voelen als ik mijn trainingsrondje wel zou lopen en met een heerlijk gevoel de dag zou starten en veel meer zin zou hebben in alle andere activiteiten en werkzaamheden die ik die dag zou moeten uitvoeren. En toch….lukte het me niet altijd om mijn trainingsrondjes netjes te lopen.

Herken jij dit motivatieprobleem? Heb jij ook wel eens een periode dat:

  • je je werkzaamheden of taken uitstelt
  • je jezelf verveelt en geen uitdaging ziet
  • je het overzicht kwijt bent
  • je onrustig en onzeker bent over de kwaliteit van je werk
  • je (onnodig) fouten maakt
  • je op allerlei manier afleiding vindt
  • je moeite om creatief te denken en problemen op te lossen

 

Eén van de grootste oorzaken van een motivatieprobleem is geen structuur in je werkzaamheden en dagindeling.

 

5 motivatie tips

Door structuur in je leven te brengen gaat het je lukken om meer tijd te maken voor de dingen er je echt leuk vindt. Als je de volgende 5 motivatie tips ter harte neemt weet ik zeker dat je binnen een week al vol motivatie zit en zin hebt om de leuke en ook de minder leuke taken weer op te pakken.

  • Stel subdoelen en beloon jezelf
    Realiseer je dat grote doelen nooit in 1x gehaald worden. Deel je doel op in subdoelen (lees meer over doelen stellen in een vorig E-zine) en beloon jezelf als je je subdoel hebt gehaald.
  • Sta vroeg op en sport
    Door vroeg op te staan geniet je nog even van alle rust van de dag, even tijd voor jezelf. Je kunt deze tijd ook gebruiken om te sporten. Sport geeft namelijk energie en zorgt ervoor dat je de dag vol energie in gaat. Je zult al snel ervaren dat sporten een positief effect heeft op je motivatie.
  • Hanteer een vast ritme
    Zorg voor een vast ritme op de dag. Zorg zowel thuis als op het werk voor dit vaste ritme. Wen je aan dat je de lastige dingen als eerste oppakt en doe de leuke dingen als laatst. Beloon jezelf nadat je een werkje hebt afgerond met een lekker kopje koffie of thee, een schouderklopje of iets anders wat jij leuk vindt.
  • Zorg goed voor jezelf
    Het klinkt zo eenvoudig “zorg goed voor jezelf”, wellicht zul je denken dat je dat allang doet. Gelukkig! Realiseer je dat je voldoende tijd neemt voor jezelf, doe lekker iets voor jezelf: ga naar de masseur, spreek af met een vriend of vriendin en doe leuke dingen, rust uit, lees een boek, ga lekker wandelen, fietsen of sporten. Neem afstand van je werk en doe iets anders, daarvan krijg je weer energie.
  • Neem een coach
    Soms is het niet makkelijk om jezelf te blijven motiveren, ook niet als je bovenstaande punten opvolgt. Neem dan een coach, iemand je helpt om je doelen helder te stellen, je motiveert om ervoor te gaan, je nieuwe inzichten geeft zodat je weer verder kunt.

 

Uit ervaring weet ik intussen dat sporten voor mij een echte motivator is. Een vast dagritme en op tijd naar bed gaan helpen mij om iedere dag weer uitgerust aan mijn dag te beginnen. Ik laat me graag inspireren en gebruik vooral de social media voor. En mijn coaches helpen mij nieuwe inzichten te geven en problemen die ik tegen kom op te lossen. De komende maanden zal ik me nog meer richten op de structuur in mijn leven en het sporten op de vroege ochtend.