Dolend op de Noordzee

Op een dag in de zomer van 2013 voeren wij met de zeilboot van Frankrijk naar Engeland, we wilden de witte krijtrotsen vanaf zee zien en daar moet je wat voorover hebben. Ergens op de Noordzee, tussen Frankrijk en Engeland ligt een heel belangrijke vaarroute. De schepen varen met enorme snelheid van Noord naar Zuid en andersom. Als klein zeilbootje van 9 meter wordt je niet gezien maar wil je wel oversteken, een kwestie van goed in de gaten houden wat er op de vaarroute gebeurt, pijlen en rekenen. Het betere navigeerwerk zullen we maar zeggen. Op deze dag voeren wij met ons zeilbootje richting de oversteek, er was veel “verkeer” dus het was opletten geblazen. Ik stond aan het roer, mijn ex-man navigeerde, maar we snapten er niks van. Het pijlinstrument werd erbij gepakt om de schepen uit te pijlen, voor mij een nieuwe instrument, ik kende het niet.

Ik zeilde stug door op het aantal graden dat met was op gegeven. Heerlijk over de golven, motortje stand-by, wind in de zeilen, bootje scheef op de wind en gaan! Blijer kun je mij niet krijgen, de zon om mijn bol en de wind in mijn haren. De boten kwamen heel langszaam steeds een heel klein beetje dichterbij, heel eerlijk… ik merkte echt niet dat we dichter bij de boten kwamen. Alles vertekent zo enorm op die weidse zee waarin de horizon nog steeds water is. Nu moet je je voorstellen dat de oversteek van het kanaal best een uurtje of 6 tot 8 kan duren. Dit is namelijk geheel afhankelijk van de stroming en de wind, natuurlijk maakt de grootte van je boot hier ook uit. Onze oversteek zou een uurtje of 8 duren.

Ik vond het allemaal best spannend, want het kanaal oversteken was één ding, maar die drukke vaarroute recht oversteken was een ander ding. En dan al die onzekerheid van het “niet begrijpen” van de grote hoeveelheid schepen die door de vaarroute gingen maakte het voor mij extra spannend.

We voeren een uurtje verder, de boten kwamen een heel klein beetje dichterbij. We snapten er nog steeds niks van…. je zou denken dat ze snel wegvoeren, uit ons gezichtsveld verdwenen, maar dat gebeurde niet. Heel raar, dus we namen de kaart er weer eens bij, bekeken nogmaals met het pijlkompas wat de positie was en we stippelden onze route uit hoe we langs deze schepen konden komen en veilig de vaarroute over konden. We keken, we pijlden, we rekenden en we bepaalden de koers, maar snappen deden we het niet.

Tot dat….. we ineens begrepen dat het om een ‘parkeerplaats’ van boten ging, deze stond niet op de kaart. De boten voeren helemaal niet, ze lagen voor anker, stil op deze zogenaamde ‘parkeerplaats’. Ineens werd alles duidelijk wat voor ons de 2 uren daarvoor een compleet raadsel was. Het gaf ons rust om te weten wat het was, waar de boten lagen en ook dat ze geen bedreiging vormden voor onze oversteek. Ineens was daar de opluchting van het ‘weten’. We bekeken opnieuw onze positie, de positie van de boten en de route die we wilden varen om de vaarroute over te steken. Het werd ineens een stuk rustiger in mij en ik kreeg er vertrouwen in dat we dit klusje goed zouden gaan afronden.

De rest van de oversteek was relatief eenvoudig, we hielden koers. We passeerden de vaarroute zonder problemen en kwamen in de haven aan in Engeland. Ondertussen had ik de eerste krijtrotsen vanaf de zee gezien! Ik kan je zeggen dat is adembenemend mooi en zeker een aanrader om die een keer vanaf de zeezijde te bewonderen.

5 lessen die ik uit deze oversteek heb meegenomen

Les 1: Meten is Weten

Je kunt alleen navigeren als je weet waar je heen wilt en wat er met de zee, de wind en rondom je gebeurt. Blijf dus meten om te weten hoe jij je koers moet varen om op het juiste punt uit te komen.

Les 2: Werk samen

Samenwerking is hier key! Je kunt op zee niet alles zelf, maar met z’n tweeen of drieën is het wel mogelijk om alle taken te doen. Vertrouw op het antwoord van de ander en vertrouw op de zeilcapaciteiten van de ander. Samen ben je een krachtig team om te zorgen dat je het doel haalt.

Les 3: Blijf kijken wat er om je heen gebeurt

Je moet weten wat er rondom je gebeurt, op een zandbank loop je vast dus daar wil je omheen. Stilliggende boten moet je passeren en niet dwarsdoorheen gaan. Je wilt dus telkens weer bekijken hoe je concurenten het doen, wat de markt doet en welke risico’s eventueel op de loer liggen. Al deze ingrediënten bepalen jouw koers en jouw plan.

Les 4: Neem niks voor lief, onderzoek en vind het antwoord

Het doen van aannames en daarop je koers bepalen is funnest voor je business. Als je aanname ongegrond en niet gefundeerd onderzocht is zul je de verkeerde besluiten nemen en niet de koers varen die leidt tot je doel. Zorg er dus voor dat je altijd het juiste antwoord vindt op jouw vragen.

Les 5: Houd vertrouwen op de goede afloop

Ondanks tegenslagen en veranderingen in je omgeving moet je vertrouwen houden in de goede afloop. Je zult je doel (de overkant) bereiken, wellicht niet via de ideale route, maar wel volgens de veilige route die je onderweg zelf hebt uitgestippeld. Je omzeilt de gevaren en kiest onderweg telkens weer voor de veilige route om je doel te bereiken.


Anneke implementatie

Anneke Lubbers – business coach

Ik ben Anneke Lubbers, een gedreven en enthousiaste business coach voor sterk groeiende MKB-bedrijven in de technische sector.

Ik begeleid Directies en Managementteams met de verandering die gepaard gaat met een snelle groei. Ik begeleid deze MKB-bedrijven met het opzetten van de juiste managementstructuur en de inzet van processen en procedures om een meetbare en stuurbare output te creëren. Hierbij ga ik uit van de kracht van het eigen personeel en door de juiste man/vrouw op de juiste positie te zetten komt een ongekende energie vrij die omgezet wordt in enorme groei en stabiliteit.

In mijn eigen zoektocht naar het antwoord op de vraag “hoe blijf ik zelf staande in een omgeving die constant verandert?”, heb ik ontdekt dat ik als persoon daar een heel belangrijke rol in speel. Zo heb ik geleerd om in jezelf te blijven geloven en je aan je eigen doelstelling en plannen te houden. Ik heb geleerd dat ik tot zoveel meer in staat ben dan dat ik zelf vooraf voormogelijk heb gehouden. En … ik heb geleerd dat na regen, de zon altijd weer gaat schijnen.  

Scroll naar boven